Barcelona verwelkomt nieuw winkelconcept van modehuis Venca

Venca is de marktleider in mode op afstand in Spanje. Met meer dan 25 jaar ervaring is dit bedrijf specialist geworden in de verkoop van mode, textiel en huishoudartikelen, middels catalogus en internet. Met een omzet van 145 miljoen euro per jaar heeft Venca in Spanje een marktaandeel van 60% in (kleding)verkopen op afstand. Sinds 1988 vormt Venca onderdeel van Grupo 3Suisses Internationaal, één van de grootste postorderbedrijven in de wereld met een klantenbestand van 8.500.000 klanten. De groep is aanwezig in 11 Europese landen (België, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Oostenrijk, Portugal, Roemenië, Slowakije, Spanje en Tsjechië), alsmede in China, Japan, Taiwan en Tunesië.

Venca probeert dichter naar de klant toe te komen met de implantatie van de nieuwe multichannel strategie, dit houdt de opening in van winkels. De eerste winkel is gevestigd in Calle Balmes, hartje Barcelona, op een paar honderd meter van het bekende centrale plein van Barcelona, Plaza Cataluña. Deze nieuwe winkel dient als show-room voor het merk Venca, ter verhoging van de service aan de klanten, voor het presenteren van de kleding en als stimulans voor de verkopen.

Voor de positionering en implementatie van het nieuwe concept heeft Venca Estrella Fernández (Strategisch) en Jos de Vries The Retail Company (ontwikkeling en realisatie van het concept) ingeschakeld. De Nederlandse retailspecialist Jos de Vries The Retail Company is ook in Spanje een bekend gezicht met de realisatie van onder andere concepten voor Forum Sport, Caprabo (grote Catalaanse supermarktketen) en Coca Cola (POS-displays).

De winkel heeft enkele ingrijpende veranderingen ondergaan; de lay-out en het interieur waren kernpunten waarbij de producten centraal dienden te staan. De ingangen werden groter gemaakt, waardoor de toegang vergemakkelijkt werd, een centrale zone werd ingericht met het thema “kleding die je mooi vindt en waar je je mooi in voelt” en de communicatie en het merk van Venca versterkt door het logo en de grote “merk-wand” bij de ingang. De paskamers zijn achterin de zaak gevestigd en de”verplichte” punten in de winkel zijn strategisch geplaatst, direct bij de ingang bevinden zich de kassa´s.

Binnen in de winkel en in de etalages wordt de mode aangeprezen door opvallende paspoppen, zo zijn er direct in het zicht enkele paspoppen geplaatst die klanten verleiden tot het betreden van de winkel. Dit alles is in goede balans met de rest van de winkel, zodat eenmaal in de winkel nieuwe zones en nieuwe producten ontdekt worden. De verlichting is zo geplaatst zodat elke kledinggroep een interessante presentatie genereert. De warmte en het mediterraanse karakter zijn vertegenwoordigd middels lichtbruine en gele kleurstelling aan de wanden, hiermee een open en aangename ruimte creëerend.

Het eindresultaat kan beschouwd worden als zeer innovatief en een grote stap voorwaarts in de retail wereld, een geheel nieuwe ervaring voor Venca, dat nieuw is in dit kanaal waar de concurrentie zeer groot is.
Voor vragen over dit project of over andere projecten kunt u contact opnemen met Jos de Vries The Retail Company in Barcelona t.n.v. Maurice van der Kooij (maurice@josdevries.eu).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blog Widget by LinkWithin