Retailtrends in food: cosmetica-verkoop in de supermarkt

Retailtrends vanuit de Wereld. Dit item verschijnt maandelijks in het Duitse vaktijdschrift Rundschau für den Lebensmittelhandel en wordt samengesteld door retailspecialist Jos de Vries The Retail Company. Deze maand wordt een overzicht gemaakt van enkele innovatieve cosmetica-concepten in supermarkten.
Mercator (Slovenië)
Het grootste probleem bij grote oppervlakten in supermarkten zijn atmosfeer en oriëntering. Hier heeft Mercator goed naar gekeken bij de totstandkoming van nieuwste hypermarktconcepten (ontwikkeld door Jos de Vries the Retail Company). Met het creëeren van extra ambiance, middels focus door verlichting, weet Mercator de levensmiddelenklanten richting de non-food afdeling te lokken. Naast de juiste verlichting wordt er veel met kleuren, geuren en bouwmaterialen gewerkt.
Carrefour (Spanje)
De Franse hypermarktketen heeft samen met Procter & Gamble een project opgezet om de cosmetica-verkopen te stimuleren. Het project werd door Jos de Vries The Retail Company begeleid met als voornamelijk doel het mannensegment te optimaliseren. Speciale schappenplannen werden ingericht om meer mannen richting de cosmetica-afdeling te lokken en daarbij meer producten (o.a. scheerschuim, créme en parfum) van Procter & Gamble aan te schaffen.
Kozmo (Kroatië)
Het hoeft niet alleen groot te zijn, het kan ook een kleinere afdeling worden, zoals blijkt als we kijken naar Kozmo uit Kroatië. Met een restyling van het concept werd een 150m2 grote cosmetica-afdeling gecreëerd met een moderner design en een breder assortiment. Het resultaat van deze eerste nieuwe ombouw-operatie heeft in een korte periode geresulteerd in een stijging van de omzet met meer dan 30%.

Loblaw (Canada)

De verkopen worden niet uitsluitend door levensmiddelen behaald maar zoals ook bij Loblaw te zien is, wordt veel gegenereerd door non-food verkopen. Loblaw is de marktleider in Canada, bekend om het hoogwaardige design, hoge kwaliteit en een groot assortiment aan food en non-food producten. De cosmetica speelt hierin een belangrijke rol, qua omzet zeer winstgevend, waardoor in sommige centra van Loblaw cosmetica-afdelingen tot 10.000m2 ingedeeld zijn.


Jos de Vries The Retail Company BV
Safariweg 6-11
3605 MA Maarssen
P.O. Box 1194
NL-3600 BD Maarssen
The Netherlands
Tel. : +31(0)346 - 563764
Fax : +31(0)346 - 572722
maurice@josdevries.eu
www.josdevries.eu

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blog Widget by LinkWithin